Je odpad nepriateľom vašej kancelárie?

Nechceme naňho myslieť. Aj v domácnosti odpad odsúvame na posledné miesto, nechce sa nám naňho pozerať, ani premýšľať o tom, ako s ním naložíme. Čo už potom len človek zmôže v kancelárii? K odpadu sa netreba stavať odmietavo, ani ho netreba ignorovať. Je prirodzenou súčasťou našich osobných i pracovných životov a tým, že sa budeme tváriť, že neexistuje, jeho množstvo neznížime. Existujú však iné spôsoby, ako s odpadom „vybabrať“, ba dokonca, ako si z neho urobiť dobrého sluhu.ja-949154

Vhodné vybavenie kancelárie je základ

Je to otrava, ale je to tak. Aj odpadu musíme nájsť v kanceláriách miesto a nedielnou súčasťou pracovného prostredia musia byť aj odpadkové koše. Tie zoženiete za pár eur, ale i za niekoľko stovák. Podľa čoho vyberať?

Mali by ste si najprv uvedomiť, aký typ odpadu bude vo vašej kancelárii prevažovať. Vo väčšine kancelárií sa vyhadzuje kombinovaný odpad (komunálny– teda mix, ktorý nevieme zaradiť do ostatných recyklačných kategórií), vo veľkej miere tiež papier a, ak máte pre zamestnancov k dispozícii kuchynku, takisto môžete recyklovať plasty. Ak vám pôjde o tieto základné druhy odpadu, zvážte zakúpenie recyklačnej stanice alebo viacerých kompatibilných nádob na triedený odpad, ktoré môžete ukladať na a vedľa seba. Pri triedení sa vám môže stať, že istého druhu odpadu budete mať výrazne viac, ako iného. Časom preto možno budete chcieť investovať do samostatných košov na triedený odpad, ktoré vám poskytnú viac priestoru.

Minimalizujte odpad

Okrem správneho zariadenia kancelárie je tiež potrebné odpad v prvom rade minimalizovať. Máme pre vás niekoľko tipov, ako dosiahnuť čo najnižšie objemy odpadu vo vašej kancelárii a míňať tak čas a energiu na jeho vynášanie.

  • Papier sa dá použiť z oboch strán. A to treba pripomenúť aj zamestnancom. Pri kopírovaní či tlačení dokumentov možno zadať tlač na obe strany papiera. Uistite sa, že vaši zamestnanci o takejto možnosti vedia a využívajú ju, ak je to možné. Použitý papier rozdeľte na dve kôpky – taký, ktorý má ešte jednu stranu čistú a taký, ktorý už nemožno ďalej používať. Ten, ktorý má ešte jednu stranu čistú, možno použiť ako „šmírák“ na rôzne poznámky. Niektorí zamestnanci môžu takýto papier vziať i domov pre svoje deti.
  • Recyklujte priamo na mieste. Recyklačná stanička na papier by mala byť vedľa každej kopírky či tlačiarne. Kvôli vyhodeniu plastového obalu na jedlo by zamestnanci nemali chodiť po celej budove. Ak recyklačné koše a staničky neumiestnite blízko miest, kde odpad vzniká, docielite tým len neporiadok a to, že väčšina vyhodí odpad do koša, ktorý je im najbližšie a nie toho, ktorý je na daný druh odpadu určený.
  • Netlačte farebne, pokiaľ to nie je nevyhnutné. Tu naozaj niet nad čím rozmýšľať. Počítače prednastavte na tlač v čierno-bielom formáte a zamestnancov požiadajte, aby pred farebnou tlačou dobre zvážili, či je skutočne nevyhnutná.
  • Nakupujte z druhej ruky. Nie je žiadna hanba, keď máte v kancelárii používaný nábytok či zariadenie z druhej ruky. Ušetríte a zároveň prispievate svojou troškou k recyklačnému cyklu. Pri nakupovaní elektroniky však preferujte vždy kvalitu pred nízkou cenou. Najmä v prípade tlačiarní a multifunkčných zariadení často nízka cena znamená vysoké prevádzkové náklady a vyššie množstvo odpadu.
  • Zariaďte kuchynku ako doma a hlavne tak, aby si zamestnanci nemuseli do práce zbytočne nosiť riad, ingrediencie, či rôzne pomôcky na jedno použitie. Dajte im k dispozícii základnú sadu riadu, hrnčekov a pohárov, ale takisto soľ, cukor a korenie. Vyhnete sa tomu, že vám budú zamestnanci do práce nosiť plastové vidličky a nožíky, poháriky a plastové obaly na jedlo, ktoré po použití vyhodia.
  • Žite moderne, mailujte a chatujte. A zbytočne netlačte materiály, ktoré si stačí raz prečítať.