Minulý rok prišla nákladná medzinárodná preprava s výraznými zmenami, ktoré sa týkajú zníženia minimálneho veku pre vodičský preukaz na nákladné autá. Táto zmena so sebou priniesla aj množstvo kritiky. Podobná zmena nastala aj pri znižovaní vekovej hranice na získanie vodičského oprávnenia skupiny D a DE, čiže na autobus. Ako po novom vyzerá získanie vodičského oprávnenia na kamion?
Vodičské preukazy C a CE
Od minulého roka nákladná preprava umožňuje šoférovať nákladný automobil a ťahač s prívesom, ak ste dovŕšili 18 rokov. Minimálna veková hranica sa tak posúva z predošlých 21 rokov. Podmienkou však je, aby ste absolvovali kurz základnej kvalifikácie. Prečo sa to mnohým nepozdáva?
Asociácia Žltý Anjel sa zaoberá koordináciou činnosti a vzájomnej spolupráce asistenčných a odťahových služieb na území Slovenskej republiky. Podľa nich a Únie Autodopravcov Slovenska je toto nesprávny krok.
„Sme proti tomu, aby sa mladým ľuďom bez praxe dala 40-tonová zbraň do ruky. Poukazujeme na to, že najväčšie nehody v doprave do 3,5 tony spôsobujú vodiči do 25 rokov.“
Nákladná a medzinárodná preprava u nás nemá dokonalé cesty 1. a 2. triedy. „Problém vidíme vo vysokých nákladoch u dopravcov. Pokiaľ sa neznížia náklady, aby boli dopravcovia konkurencieschopní voči krajinám EÚ, tak táto zmena zákona dopravcom nepomôže.”
Slová ministra vnútra
Minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO) po rokovaní vlády pripustil, že nižší vek vodičov autobusov a kamiónov môže zvýšiť riziko nehodovosti. Zároveň však pripomenul, že záujemca bude musieť absolvovať aj špeciálne školenia a skúšky.
Je tento krok správny k zníženiu počtu chýbajúcich vodičov? Riešenie sa naskytá pri zameraní sa na lepšie ohodnotenie dobrých vodičov. Pokiaľ si chce špedícia na Slovensku udržať skúsených vodičov, zníženie minimálnej vekovej hranice nie je ideálnym krokom.
Kurz základnej kvalifikácie
„Absolvovanie kurzu musí žiadateľ doložiť skúšobnému komisárovi pred skúškou z odbornej spôsobilosti. Po úspešne vykonanej skúške bude musieť vodič ešte úspešne vykonať skúšku podľa zákona o povinnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov,“ uviedol rezort vnútra.
Po úspešnom zvládnutí všetkých spomínaných krokov, žiadateľ získa aj osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačnú kartu vodiča. Následne bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá pri zníženej vekovej hranici.
Netýka sa len nákladných áut
Medzi zmeny, ktoré nariadil zákon za rok 2022 patrili aj priestupky. Napríklad prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti v obci o 50 km/h a mimo obce o 60 km/h, bude klasifikované ako porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.
Rovnako klasifikované sa stalo držanie a používanie telefónu za volantom. Rovnako to platí aj o iných telekomunikačných, audiovizuálnych alebo pochobdobných zariadeniach počas šoférovania. To sa však nevzťahuje na Handsfree zariadenia.
Podľa ministerstva vnútra sa za daný priestupok uloží bloková pokuta do výšky 150 eur. Pred správnym konaním sa to môže vyšplhať až do 350 eur. Previnilej osobe je možné nariadiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi 3 závažné priestupky počas 12 mesiacov.
Nehoda a polícia
Zákon definuje dopravnú nehodu nasledovne: Dopravná nehoda je udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej:
a) sa usmrtí alebo zraní osoba,
b) sa poškodí cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie
c) uniknú nebezpečné veci
d) na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne hmotná škoda zrejme prevyšujúca jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona – výška tejto škody je nad 3990 EUR
Ak pri dopravnej nehode nebude škoda vyššia ako 3990 eur, políciu nie je potrebné volať To však len v prípade, že nepríde k naplneniu ostatných podmienok v spomínaných bodoch. O to dôležitejšie bude všetko zdokladovať, aby poisťovňa nemala námietky.